FANDOM

Cauldron

"Kotlíky mají spojitost s kouzelnictvím již po celá staletí."
Kotlík je nádoba podobná kbelíku či konvici a používá se k vaření a uchovávání lektvarů, ale také může být použit k přepravě zásob. Kotlíky jsou zahřívány nad otevřeným ohněm a mohou nad ohněm být také zavěšeny za železnou rukojeť.

Historie Editovat

Raná historie Editovat

Kotlíky byly kdysi používány jak mudly tak čaroději, a to jako velké kovové nádoby na vaření na ohni. Časem byly kouzelníky i nekouzelníky nahrazeny za kamna; pánve a hrnce se staly pohodlnějšími a kotlíky se staly jedninou nádobou čarodějnic a čarodějů, ve které pokračovali s přípravami lektvarů. Pro výrobu lektvarů je nezbytný otevřený oheň, což činí z kotlíků nejpraktičtější nádobu ze všech.[1]

Melted cauldron

Moderní vývoj Editovat

Zatímco kotlíky zůstávají klasickými nádobami na výrobu lektvarů, docházelo také k pokusům o jejic revoluci, jako například vynález samomíchacího kotlíku Gasparda Shingletona[2] či skládacího kotlíku[3]. Humphrey Belcher jednou pronesl teorii, že "nastal čas pro sýrový kotlík" (Albus Brumbál později prohlásil, že v tomto směru se "žalostně mýlil").[4]

Ohňový krab, který je velmi podobný velké želvě s bohatě dekorativním krunýřem a který na svou ochranu vystřeluje ze zadečku ohnivé plameny, je velice ceněn pro svůj krunýř, který je s oblibou používán jako kotlík. Časté pytláctví vedlo až k založení chráněných kolonií v jejich přirozeném prostředí na Fidži.[5]

Všechny kotlíky jsou očarovány, aby se daly lehce nést, jelikož se nejčastěji vyrábějí z cínu či železa. Moderní vynálezy zahrnují samomíchací a skládací varianty a k dispozici jsou také kotlíky z drahých kovů.[6]

Tloušťka kotlíků Editovat

"Snažíme se stanovit normu pro tloušťku stěny kouzelnických kotlíků. Některé výrobky dovážené ze zahraničí je totiž mají o něco slabší - a počet proděravělých kotlíků se nám ročně zvyšuje skoro o tři procenta." - Percy Weasley[7]
Obecně platí, že kotlíky musí odolat velkému opotřebení a použití. Jedním z prvních úkolů pro Ministerstvo kouzel, byla pro Percyho Weasleyho kooperace s Odborem mezinárodní kouzelnické spolupráce, kde loboval za standardizování tloušťky kotlíků. Zdá se, že došlo k problému s importovanými kotli s defektními tenkými dny.[7]Možná bylo právě toto důvodem, proč se Nevillu Longbottomovi neustále dařilo během hodin lektvarů tavit kotlíky. První ročníky Bradavické školy čar a kouzel používali cínový kotlík standardní velikosti 2, jak je uvedeno na seznamu, který je přiložen v jejich dopise o přijetí do Bradavic.

Typy kotlíků Editovat

Brass-cauldron-lrg
Copper-cauldron
Pewter
PortableCauldron
Self-stirring
Mosazný kotlík Měděný kotlík Cínový kotlík Skládací kotlík Samomíchací kotlík

Kotlíky v kouzelnické kultuře Editovat

Zdroje Editovat

  1. Článek od J.K.Rowling "Kotlíky" na Pottermore
  2. Kouzelník měsíce
  3. Harry Potter a kámen mudrců, Kapitola 5 (Příčná ulice)
  4. Harry Potter a princ dvojí krve, Kapitola 10 (Rodina Gauntů)
  5. Fantastická zvířata a kde je najít
  6. Harry Potter a tajemná komnata, Kapitola 4 (Krucánky a kaňoury)
  7. 7,0 7,1 Harry Potter a ohnivý pohár, Kapitola 5 (Kratochvilné kouzelnické kejkle)